Sidor

13 april 2010

So gött

Så kom den stora dagen igår som vi väntat på LÄNGE LÄNGE LÄNGE, jag tog med mig Sarah in till Lund, knallade in på Aleris, va på stor möte med MASSA info, mätes, vägdes, träffade läkaren pratade lite, han tyckte det lär som en bra ide med op, då jag e ung och har har alla förutsättningar. Fick sagt att jag ska gå ner 5 kg innan op, detta pga att fettet kring levern måste väck så de kan komma åt under op.

Op datum fick jag också 4 maj, är dagen då mitt liv ska ändras, mitt liv ska få nystart.

Så idag började jag flyta, dvs äta pulverdiet vilket är ett måste innan op 800 kcal varje dag, har varit jobbigt men det går nog. Samma sak blir det efter op flytande föda 2 veckor och sedan mosad mat i 3 veckor.

Så vad innebär det efter, jo jag kommer ha en magsäck stor som 10-30 ml, den stora matsäcken kommer vara bortkopplad, och delar av tarmen, så maten åker kortare väg också. Man kommer bara kunna äta små portioner, och ofta, äter man för fet mat, för sockrig mat, eller annat som magen inte längre klarar av så "dumpar" man, man skakar, frossar, får ont, ångest, osv. Det innebär också att jag får näringsbrist så jag kommer med stor sannolikhet tappa håret 2-3 mån efter op. Jag kommer också få för lite vitaminer i mig så jag kommer få käka 8 olika piller per dag och 2 extra en vecka per mån, och detta resten av livet. Jag kommer också få ha läkarkontakt en gång per år, för att kolla alla värden. Jag kommer få skinn som hänger här och där men kan förhoppningsvis försvinna med lite extra hjälp som operation.

Jag kommer förhoppningsvis tappa 80% av min övervikt under en period mellan 1,5- 2 år, varav man tappar det mesta första 6-9 månaderna. Jag kommer också bli mer rörligare, kommer våga va ute mer utan att bli glodd på, kommer orka leka mer med mina barn, orka busa och jaga dem, kommer våga gå in på alla restauranger, kaffeer m.m utan att kolla så stolarna ser hållbara ut innan. Jag kommer leva längre, förhoppningsvis få en friskare kropp, mindre ont i rygg, knän mm. Jag kommer kanske få känna mig vacker, och kunna va den jag vill, och se ut som den jag vill. Jag kommer kunna åka karuseller med mina barn, vara ett hälsosamt exempel för mina barn.

det finns många förhoppningar många drömmar, många tankar, har jag tur får de alla en kick den 4 maj.


så här ser det ut innan och efter op, liten magsäcksficka, och den gamla inkl del av tarm kopplas på längre ner.

pöss o hey så länge nu ska jag matdeppa lite...

Inga kommentarer: