Sidor

13 augusti 2011

Bak och fix

Har idag fått mycket pysslat och fixat. Både städat och plockat, tvättat och rensat i garderob. Men har även fått bakat och donat en del.

Började redan igår med havredrömmar, mycket goda och kan varmt rekommendera dem: http://systrarnasbakblogg.blogspot.com/2011/07/havredrommar.html

Mina blev så här



Idag fortsatte jag med mazariner
http://www.recept.nu/1.13661/therese_baalack/kakor_tartor/mjol/mazariner

Dock smått missnöjd med receptet ugns tiden stämmer inte alls, skulle snarare gissa på att 200 grader ca 15 min stämmer bättre, blev dock uppskattade och många.




Sen tänkte jag att vi skulle ta vara på rabarbern där ute så började med en hitta på paj.





Även den helt ok, gjord på ca 2 dl havregryn, 2 dl mjöl, 1 dl råsocker, 200 gram smör och massa rabarber.

Fortsatte sen med marmelad med rabarber och jordgubbar och citron får väll återkomma imorgon om det blev bra





Men hade ca 800g jordgubbar, 800g rabarber, skalet från en citron och saften, 1 kg syltsocker. Kokade i 15 min, skummade av och sen ner i burkar.

Fick inte nog så jag gjorde en citron dryck som vi gör rätt ofta och e frisk och fräsch. Man skivar 3 citroner lägger dem i en större kanna typ 1,5 liter, häller på lite råsocker alt vanligt, så det täcker lite här och där. Fyller på med vatten så det täcker citronerna och tar sen en slev eller nått och mortlar runt citronerna typ mojsa runt allt. Ställer in i kylen och låter det dra, gärna nån timme, vid servering fyller jag på kannan med bubbel vatten. Sen kan man fortsätta fylla på med vatten och bubbel, eller bara vatten i flera dagar så har man fräsch dryck.




Sen bidde det taco till middag, trevligt värre och massa fika och lördagsgodis

Haft en mycket bra dag idag och fått sjukt mycket gjort.

Lovely day!

- Posted using BlogPress from
my iPhone

Inga kommentarer: