Sidor

12 juni 2011

Super baugette

Har testat att baka rätt mycket bröd. Ibland så hittar man bara helt enkelt rätt. Detta recept rekommenderar jag starkt, utgick från ett annat men ändra det lite.

25 g jäst
1 msk socker
2 msk rapsolja
1 msk salt
5 dl ljummet vatten
13 dl vetemjöl
Valfri smak, har testat med 2 tsk röd inlagd chili, och sist testa jag färsk oregano och hackade soltorkade tomater.

Jag blandar allt i en bunke och har kört med min kitchen aid till en smidig deg, precis så där på gränsen till klibbig men ändå inte. Låtit det jäsa 1 timme. Delat degen i 6 jämna delar och sen snurrat och dragit ut dem till baugetter. Haft 3 på varje plåt. Sen låter man dem stå och vila och sätter på ugnen på max. När den e klar kör man in en plåt i taget, fram med blommsprutan och spruta rikligt med vatten först. Haft de inne i 12-13 min, tagit ut och låtit ugnen gå ner till 200 grader, sprejat dem igen och sen in i ugnen 4 min till. Sen samma procedur med plåt 2. Har blivit super trevligt bröd och man kan ju stoppa i smak och kryddor som man vill.





- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: