Sidor

12 juni 2011

Daisy

Mycket virr och varr med min lilla D. Tror mycket om mitt skrivande om denna lilla dam e negativt, vilket jag egentligen inte vet varför. Så jag tänkte skriva lite om min lilla virvelvind, på både gott och ont.

Min fina lilla dam föddes 20 juli för snart 3 år sedan, lika energisk som hon är nu va hon då och kom 4-5 veckor för tidigt. Litet skrikigt kolik barn, som hade mycket vilja (har) och aldrig va riktigt nöjd. Bestämde sig för att börja gå när hon va 10 månader, och vägrade bli matat från början, kan själv fanns där redan då. Kladda med fingrar i allt, och peta på alla små saker och stoppa ALLT i munnen, vilket va nytt för oss, poppy syssla aldrig med sånt. Va orolig och ledsen mycket fram tills efter 1 års åldern då läkarna äntligen upptäckte att hon va mjölkallergiker. Genast fick vi en lugn och sansad liten dam som också började växa, idag är hon snart 3 år och fortfarande liten.

Hon hade många kämpiga första månader, låg bland annat inne på akuten en vecka när hon bara va enstaka veckor. Då hon hade urinvägsinfektion. Detta ledde under första året till en rad olika röntgen, slangar i urinrör, prover, medicinering dagligen. Då det visade sig att hon hade reflux grad 3 i bägge urinrör, dvs urinet läcker ut och åker på fel håll också typ. Vilket även resulterade i att varje gånng hon fick feber fick vi åka in och kolla så det inte va nån urinvägsinfektion. Detta gjordes ibland genom attbjag lyckades sitta och amma henne och få henne att pinka i en mugg, alt så körde de ner en nål från magen rakt ner i urinblåsan och drog ut urin samtidigt som jag mfl fick stå och hålla fast henne. Hennes infektioner mm har även lett till att hon har nedsatt njur funktion på njurarna. Hård start för en liten dam.

Damen fortsatte växa, va egen, kräva vad hon ville (vill), göra sig hörd sedd och ta upp allas tid. Energisk och full av energi från morgon till kväll. Började prata väldigt snabbt och fullständiga meningar och diskussioner uppkom snabbt. Har länge funderat på om hon e överaktiv, för jag skämtar inte är jag säger att den lilla gnun e överallt alltid. Men jag har insett att nej hon e bara FULL av energi, hon kan ligga och mysa i soffan länge, prata och pilla en i håret, ligga i sängen och läsa bok för mamma och bebis, sitta på golvet och leka länge med storasyster och alla små gubbar, bara kravla upp i knäet och pussas och kramas en stilla stund. Det finns extremt mycket kärlek i den lilla damen hon ser allt och alla, tröstar den som e ledsen kramar den som behöver det.

Hon far omkring som virvelvindar full av energi från morgon till kväll, vaknar först och somnar sist. Skriker tills hon får sin vilja igenom, kör med alla och trotsar. Skriker vid matbordet och vägrar äta själv för hon är lat. Springer runt naken eller i balett kläder hela dagarna för hon trivs. Har kaxiga utlägg och sätter dit oss alla. Häromdagen satt vi i bilen hon dumma sig och satt och spotta, varpå jag ber henne gång på gång att sluta. Då tittar hon på mig låtsas gråta och säger: men mamma jag e plutte liten, inte va arg. Det typiska ord och meningar och förståelse som man får av henne. Hon vet hon e liten och hon spelar på det grymt mycket, får tanterna att titta på henne i affärerna och gullan med henne.

Trots jäkelskap och test så e hon den som många gånger får oss att le och skratta. Älskar vår lilla Dam full av Energi och jäkelskap men mest av allt kärlek.

Love out!





Posted using BlogPress from my iPad

1 kommentar:

Olof sa...

Hon kan behöva lite kredd :) Lilla pussedamen.