Sidor

03 januari 2013

Bakat

Nytt år nya planer och förhoppningsvis ny energi till att blogga mer!

Idag blev det bakat bröd. Brytbara havrerutor, ett skållat bröd.

Skållning
4dl havregryn
25 g smör
4dl kokande vatten

2 dl ljummet vatten
50g jäst
11/2 tsk salt
2msk sirap
6-8 matvrödsmjöl 4sädesslag

Pensling
Vatten
Havregryn

Gör så här:
1 häll havregrynen i en skål, tillsätt smör, häll över kokande vatten. Låt stå 10 min.
2 häll ljummet vatten i en bunke och rör ut jästen.
3 tillsätt salt, sirap havregrynsblandning och mjölet, arbeta ihop till smidig deg. ( jag tog vanligt vetemjöl och 2 dl Graham behövdes då 1-2 dl mer mjöl än i receptet)
4 låt jästa i bunke ca 40 min
5 knåda degen och platta ut på smörjd eller ungdklädd plåt, skär till 20 rutor med kniv, pensla med vatten och strö på havregryn.
6 låt degen jäsa 40 min under duk, sätt på ugnen på 225grader.
7 grädda brödet i mitten 15-20 min, låt svalna på galler med bakduk. Bryt brödet vid servering.

Ser gott ut och tror det blir bra till dagens röda linssoppa.




-puss från oss!

Inga kommentarer: