Sidor

30 maj 2011

Ny helg

Men många äventyr och mycket gjort som vanligt, fredagen gick åt att städa och fixa här hemma. Mamma fyllde år så vi ville ju få det bra här hemma, halva dagen gick åt att baka tårta och fixa födelsedagsbarnets önskemat, smörgåstårta. Vilket blev otroligt bra, vilket va kul då jag aldrig gjort detta för.

Den första tårtan blev en jätte gigant, med skink och ananas röra, ost röra, och ost/skin/gurk röra. Blev mycket bra men som vanligt va den godare dagarna efter.


Nr 2 blev en rund variant med tonfisk, ägg, och dill röra, ovanpå bodde det räkor och ägg. Tyvärr äter jag inte räkor och dyl så jag vet inte hur den smakade men de andra tyckte den i många fall va godare.

Tredje tårtan för dagen blev en citron, vitchoklad och kokos tårta, måste säga att det va en av de godare jag ätit va väldigt fräsch och mumsig, i receptet hade de lemoncello men det skippa jag och hade färskcitron, de hade också kaffetryffel den hoppa jag också då jag inte hitta nån i affären. receptet har du här: http://www.matklubben.se/recept/limoncellotaarta_med_vit_choklad_och_kokos_33354.html
och det va lite meckigt men det va det värt, tyvärr blir mina verk aldirg lika snygga som orginalen menmen bara de går att äta.


Fick iallafall en jätte mysig fredag, och tror alla va nöjda. Lördagen började med en runda till familja med små damerna och mamma, vi ska på kalas på torsdag så paket till det skulle införskaffas. jag lyckades köpa ett pilgrimsarmband till mig också. Ungarna hittade luftslott utanför så där fastna de en stund.



Efter det åkte vi hem, jag preppa mat, fika och bak, då moster med familj skulle komma på kvällen för att fira mamma. Bakade super goda danska vetebröd, brunsvinger, luktade ljugvligt i hela huset och smakade som det lukta, så det rekommenderar jag verkligen, recept finns här: http://www.dr.dk/DR1/det-soede-liv/Opskrifter/2010/Uds_8/20100624113724.htm fick dock ha lite mer mjöl i en vad som står. Men ett recept som jag absolut rekommenderar.


Bakade en tre chokladmousse tårta också, som smakade väldigt bra, men tyvärr sprack moussen i 2 av tre, och den ser ut som gud vet vad. Så pappa och jag ska ha mousse skola kommande helg, så jag får öva och se vad jag kan prestera, konstiga e att jag ibland lyckas med mousse och ibland inte alls, menmen övning ger färdighet.


Lite gråtfärdig ser den ju ut, tur den va god iallafall, recept finns här: http://www.matklubben.se/recept/moussetaarta_med_tre_sorters_choklad_86044.html
Fick en mysig lördag också iallafall med grilladkorv, grekisksallad, tzatsiki mm. Söndagen påbörjades med lite scrapping, vi skulle på barnkalas hos, Cassandra och Mathilda, så jag fick slänga ihop kort lite snabbt, men de blev helt ok. Tjejerna passade på att kladda och leka lite med mina stämplar också.



De kom snabbt på att man kunde doppa fingrarna och göra små tummen gubbar, mycket söta blev de får man ju säga. Fick sen skjuts till kalaset och fick träffa familjen Berg vilket vi inte gjort på ett tag. Tjejerna lekte va super nöjda och vi vuxna tackar för ett trevligt kalas. Jag träffar inte folk så ofta så jag blev super trött och somna i bilen på väg hem, snacka om deprimerande.

Mösig söndagskväll med familjen, jag fixa pizza och tårta hade vi ju kvar till efterätt. Insåg också att min graviditet rullar på rätt snabbt, och snart e skiten över.


Ser vi fram emot =)

Nu ska jag och damerna pallra oss ut ser ju ut att bli fint väder idag, min stackars gubbe kom just hem också, han har blivit magsjuk, och ligger uppe och bölar, menmen sånt e livet.

Det va denna helg..


1 kommentar:

jenny nilsson öppnis sa...

Vad duktig du är....smarigt värre såg det ut :-)
ett tips på smörgåstårtorna gör grunden dagen innan o låt den stå o dra o dekorera den dagen efter så är den hur fräsch som helst o lite godare...:-)