Sidor

20 maj 2011

Generationsboende

Så nu befinner vi oss här 2 månader senare i det stora kollektivet, vi planerade. har bott här snart i 2,5 månader och det flyter på bra måste jag säga, inga allt för stora tumult ännu. För er som e nyfikna men missat det, har jag min man och våra 2 barn och även kommande barn, flyttat hem till min mamma, pappa, syster och bror. Det betyder att vi idag är en familj på 8 personer, på helgerna 9:e då Sebastian ofta e här också.

MEn som sagt vi har det bra hade inte kunnat ha det bättre, vi har snott mina föräldrars sovrum, där delar jag och Olle på dubbelsäng, och tjejerna har en vanlig 90 säng som de ligger i, dock hamnar en eller bägge ofta hos oss mot morgonen. Har även en jätte garderob där alla våra kläder rymms, och köpte till en byrå så nu finns även bebiskläderna instoppade på plats. Mina föräldrar har ett genomgångsrum på nedervåningen, med böcker, soffa, eldstad, lite mysrum även kallad biblioteket. Där har tjejernas leksaker fått flytta in, sen e de ju som de är, och sprider saker överallt. De börjar dock sakta men säkert lära sig att plocka lite efter sig och städa ibland.

Många människor i ett hus och många rutiner, varannan vecka när vi vaknar brular både Elina och Herman va hemma fortfarande, de veckorna kommer dock bror hem sent på kvällen, men vi får iallfall lite morgon mys. Elina däremot är hemma för det mesta, är sjukskriven och åker bara till skolan när det e prov. Vilket vi är glada för, tjejerna har döpt om henne till storasyster. Hela dagarna går ut åt att kackla med henne och leka och busa.

Annars tar vi det mest lungt här hemma, leker, e ute, och tar det coolt. Plockar in lite disk efter allas morgon bestyr, planerar lunch och middag. Vilket har blivit min grej, vill ju laga mat så jag står för matlagandet vardagar och så hjälps vi åt på helgerna. Detta har resulterat i att jag och tjejerna åker och handlar mat på torsdagar, fikar lite på familja och myser, storhandlar och blir sen upp plockade av mamma när hon slutar jobbet. Att handla mat till 8 pers kräver dock planering och matlistor, men det gillar ju jag. Dock fick mamma sätta bakstopp för oss jag och Elina gillar att baka, men kanske lämpligast mest på helgen. Denna vecka bjuds det idag på sovlaki, tzatsiki, hemmagjorda pommes och sallad, imorgon blir hemma rullade gnucchi, blåmöggelsås och sallad och hembakat bröd, söndag blir det flygande jacob, måndag tonfisksallad, tisdag, lassange, onsdag pytti panna och torsdag (samma dag vi handlar) rester och mackor.

Så lever vi iallafall just nu, har det bra och trivs massor, och stannar tills November då vi drar till Thailand.

Thats is..

pöss

Inga kommentarer: