Sidor

26 maj 2012

Förskoleklass

hur FAN väljer man det rätta det riktiga det bästa för ens barn? detta tär på mig river mig i stycken och tycker det är fruktansvärt. Är ett val som kanske påverkar hela kommande skolgång, klass och skola, och det valet ska jag ta nu, utan kött på benen, utan någon som helst aning eller koll.

Tanken ja eller så det ser ut på papper idag är att hon ska gå på wieselgren, då det är den enda skola som har spårkspår, dvs erbjuder korrekt hjälp för språkstörda barn. Hon ska där gå i en klass på 26 barn, 2 andra barn har språkstörning, 3 andra barn har svenskt ursprung, resterande barn kommer från världens alla länder. Har inget emot integrering och kulturkrockar, och lärande av andra kulturer, tvärt om det är nyttigt och viktigt och i dagens samhälle nödvändigt. men att inte ha andra helsvenska barn i klassen kan det va givande och rätt? har forskat läst hört mig för och rent språkmässigr ska det inte backa henne. däremot så har denna typen av klass svårt att ta sig framåt i läroplanen de får repetera varje steg 100grr då förståelsen för språket från de andra barnen saknas. Vårt fina lilla barn är inte seg, efter, trög dum eller annat, tvärt om hon ligger extremt högt i iq och långt över det normala, ska hon då gå i en klass där man segar sig framåt? hon borde uppmuntras och få möjlighet att utvecklas mer istället.

Val 2 är vittra adolfberg, en privat förskola med individen i centrum, en bit bort men DET skiter jag i jag kan pendla det kan gott barnen göra också. Va och hälsa på i klassen med idag 12 inskrivna barn ev 20 till hösten, på 2 lärare, hälften med utländskt ursprung. men det va en anna stämmning, skolan kändes lugn bafrnen va lugna, de hälsade, verkade nöjda glada. Läraren va super gullig hade efter bara ett kort mail redan läst på om Poppys språkstörning, och välkomnade henne varmt när vi va på besök i fredags.

Tredje val, leta vidare bland stans alla skolor, ringa runt, jaga se vilka som fortfarande har platser, jagajaga och åter jaga folk och plats.

Vad gör man hur gör man vilket val tar man när det handlar om mitt barns utveckling, och hennes framtid...

Hur i HELVETE tar man ett sånt beslut?


Inga kommentarer: