Sidor

02 mars 2012

Matlagnings kurs!

De tre musketörerna bestämde sig för att gå och lära sig laga thai. Inte bara äter vi det varje dag, utan det är sjukt gott också. Så med hjälp av kock Tummy satte vi ihop en dags matlagning för oss.

Massaman curry med kyckling
Pad see ew med kyckling
Papaya sallad
Bananer i kokosmjölk

Inte bara fick vi lära oss laga mat, utan fick all vetenskap och historia kring mat, kryddor och thai. Va en mycket givande dag som gav oss MASSOR. Ser fram emot att få komma hem och testa kunskaperna. En av lärorna va att de aldrig använde salt i matlagningen, utan fisksås, som i stort sätt är torkad fisk på flaska. Vilket jag använde i maten, och åt och kommer använda igen.
Vilket är stort för mig för alla som känner mig vet att jag total dissar allt som har med fisk och hav att göra. Måste stolt berätta att jag även testade råå ostronsås, som också är en smaksättare, mycket spännande.




Chef Tummy, den enda utlåningen som fått en ok stämpel i thai matlagning, går här igenom kartan över mathistoria.




Lagar massaman.



Mummig pasta, som jag ska ge mig på att göra hemma.




Min massaman curry.










Skapandet av vår papaya sallad, och sen upplagd och snacksad på.



Gör pad see ew, vilket är jätte svårt, så seb fick göra sin först med hjälpande händer, typ första offret, så fick vi se och lära så fick vi laga det själv sen, med inställningen, "don't fuck it up!






Mätta och belåtna, tackar vi Tummy. Mycket kul och givande, ska bli kul att få bjuda på till er alla stackars svenskar, som kommer få äta vår mat 100 grr om...



Posted using BlogPress from my iPavår

Inga kommentarer: