Sidor

28 februari 2012

Visa run

Vår underbara resa började kl 4 på morgonen i söndags. Med öppen taxi åkte vi i 30 min till färjan. Köpte biljetter och skutta runt i mörker och på färjan som lämna 5. 2,5 timmar tog den innan vi nådde piren i don sak. Vår privata van stod där och väntade, dock sprang vi in och pinka först, då färjan bara hade Thai toaletter.

In i bilen och iväg efter ca 3,5 timmar stanna han och snabbt ut och in i en ny bil. I den satt vi i 1 timme ca.

Efter 4,5 timmar i bil va vi framme vid Malaysia gränsen, utan att ha stannat en enda gång. Bilen stannade mitt i världens röra kasta ut oss ryckte på axlarna och kunde inte berätta vart vi skulle. Visste dock att vi hade bråttom för att hinna tillbaka till sista färjan 6.

Sprang till en kö, stod en tag, fick på kass engelska veta att vi måste få ut stämpel först. Kuta till annan kö stod 20 min bland massa Thai och malaisia folk, fick ut stämpel, sprang tillbaka till första men det va fortfarande inte ok. Tydligen va vi tvungna att ta oss till ett Office. Hitta bilen dom körde oss en kort bit sen vågade han inte längre, så i värmen sprang vi med 3 ungar på motorväg mot nytt immigration office. Stod fint i kö fick ny utstämpel, gick runt huset in i Malaysia och in igen och fick en ingångs stämpel. Kuta upp på motorvägen igen, taxi helvetet va väck. Kuta vägen upp till första husen ställde oss i in i Thailand kön igen. Fick äntligen vår nya stämpel med nya datum ok till 25 april. Hitta bilen och körde kl va ny 1420. Alla va dyngsura av svett, hungriga och lagom glada.

Insåg vid bil bytet att vi skulle missa färjan, hitta hotel vid piren för dyra pengar. Kom dit vid 730 på kvällen. Checka in och möttes av världens mest påiga familj, kändes som om de aldrig sett turister fört. Fick nyklar till vår lilla hydda med rosa spets, guld och trä snirkel och väldigt kitsch. Fick mat i oss och somna sen snabbt. Mötes på morgonen av frukost kaffe och toast, fick sen åka öppet flak till piren och tig båten 10 hem igen.

Båten på morgonen kl 5.

Soluppgång.

Färja hem.

Har fler bilder men får kasta in dem senare.

I thong Sala gick vi till svensk restaurang innan taxi, åt köttbullar och pyttipanna. Tog sen taxi och åkte till hammock ställe sen svettiga illaluktande, trötta och svartsotiga och oljiga efter båten va vi hemma, hopp i poolen och en lugn kväll. Tagit nya tag idag och haft det bra bl.a. Varit på matlagningskurs.